Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej

Sekwencje #1

Ćwiczenia z patrzenia
Józef Gałązka
Władysław Strzemiński

Punktem wyjścia dla tematu pierwszej wystawy z cyklu Sekwencje prezentowanej w kompleksie warszawskiego Centrum Giełdowego jest twórczość artystyczna i  teoretyczna Władysława Strzemińskiego, autora ważnej dla polskiej kultury rozprawy „Teoria widzenia“. Dzieło, w którym Strzemiński analizował fizjologię widzenia, opublikowane zostało dopiero po jego śmierci, w 1958 roku. Eksponowane w kompleksie „Centrum Giełdowe” rysunki na kalkach zwracają uwagę na kluczową dla Strzemińskiego ideę powidoków, które miały doprowadzić do prawdy widzenia. Dzięki zastosowaniu kalki, której artysta używał jako narzędzia optycznego, przyglądał się m. in. procesowi widzenia stereoskopowego, stąd w pracach przesunięcia i  częściowe pokrywanie się obrazów.

Urodzony równo 100 lat po Strzemińskim Józef Gałązka zaprezentuje cykl rzeźb, będących wynikiem eksperymentów pracy z metalem i próbą przełożenia rysunkowej lapidarności na język rzeźby. Prace Gałązki są również swoistymi powidokami czasu studiów w Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych oraz ukłonem w stronę tradycji łódzkiej awangardy.

Cykl wystaw  Sekwencje  towarzyszy obchodom 30-lecia Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Podczas kolejnych wystaw pokazane zostaną prace Moniki Drożyńskiej i Erny Rosenstein, Malwiny Konopackiej i Jana Dobkowskiego, Angeliki Markul i Tadeusza Kantora.

Na pierwszej wystawie prezentujemy prace Władysława Strzemińskiego i  Józefa Gałązki z kolekcji Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej i Biura Wystaw w Warszawie.

 

Udostępnij


Kuratorzy:
Sarmen Beglarian
Sylwia Szymaniak

Architektura wystawy:
Aneta Faner

Kontakt z mediami:
Agata Całkowska

Oprawa graficzna:
Tomek Bersz

Opieka konserwatorska:
Małgorzata Kryńska
Sławomir Zielski

Przygotowania techniczne:
Elżbieta Juchnik
Jan Jurkiewicz
Tycjan Gniew Podskarbiński